אמנות הערבוב


בשנה החולפת, הצטרף חבר חדש למשפחת שיבאס – שיבאס ריגאל אקסטרה – והושקה תחרות לבחירת סטארט-אפ חברתי. הפרס: מיליון דולר


פורסם: 15.11.2015 18:00




בשנת 1801 פתחו האחים הסקוטים ג‘יימס וג‘ון שיבאס מכולת קטנה ויוקרתית והיו מהחלוצים הראשונים של אמנות הערבוב (Blending) של סוגי וויסקי שונים. בניגוד לוויסקי המצוי של תקופתם, שהיה קשה לשתייה, יצרו השניים תערובות וויסקי קטיפתיות, המחליקות בגרון.
האחים שיבאס ערבבו סוגים שונים של וויסקי מרחבי סקוטלנד, ובשנת 1840 הגיעו לנוסחה מאוזנת ומקורית, שהפכה בתוך זמן קצר לפופולארית בכל רחבי המדינה. כשנתיים לאחר מכן הגיעה למחוזות סקוטלנד ויקטוריה, מלכת אנגליה, אשר נחשפה לראשונה לוויסקי של האחים. המלכה התרשמה מאוד מהמשקה והורתה כי האחים שיבאס יוכרזו כספקים הרשמיים לבית המלוכה. הכרזה זו איפשרה לאחים להוסיף לשם המותג שיבאס את המילה Regal (באנגלית: מלכותי). בשנת 1909 הושק לראשונה מותג הפרסטיג‘ הראשון – שיבאס ריגאל 25 שנה.
בשנת 2002 נרכש המותג שיבאס ריגאל על ידי תאגיד פרנו ריקארד, וכיום הוא מופץ ומשווק בישראל על ידי חטיבת Wine & Spirits של חברת טמפו.

שיבאס ריגאל הינו מותג פרימיום עם דרגת בסיס של 12 שנה; מספר זה מציין את הוויסקי הצעיר ביותר בתערובת. למותג מגוון רחב של מוצרים, ובארץ משווק המגוון הבא:

שיבאס ריגאל 12 – וויסקי הפרימיום הראשון שיצא בגרסת 12 שנה. הוויסקי מורכב מעשרות מאלטים שונים, כאשר המאלט המרכזי הינו סתראת‘יילה (Strathisla). למרות שנות היישון הרבות שלו, שיבאס ריגאל 12 מפגין חלקות ואלגנטיות, ארומות פירותיות ונגיעות של דבש. שיבאס ריגאל 12 הינו הנמכר ביותר מתוך המגוון שמציע המותג.
שיבאס ריגאל אקסטרה – חבר חדש במשפחת שיבאס אשר הושק השנה. בלנדד וויסקי עשיר ונדיב, שהסוד שלו נובע משימוש בסוגי וויסקי שיושנו בחביות נבחרות ביחד עם מבחר מצומצם של מאלטים נדירים.

שיבאס ריגאל 18 “חתימת הזהב“ – קולין סקוט, המאסטר בלנדר של שיבאס, הוא היוצר של וויסקי זה – וחתימתו מוטבעת על הבקבוק. שיבאס ריגאל 18 “חתימת הזהב“ זכה במספר רב של פרסי וויסקי בינלאומיים בקטגוריית ה-18 שנה. מדובר בוויסקי עשיר בטעמים ובארומות, חלק ואלגנטי, בעל סיומת ארוכה וחמימה.

שיבאס ריגאל 25 – גולת הכותרת היוקרתית של קו מוצרי שיבאס ריגאל. המשקה היוקרתי והאותנטי הושק במקור ב-1909 בארה“ב כוויסקי המתיישן 25 שנה – ועינג באותן השנים את החברה האמריקאית העילית.

שיבאס אקסטרה. מערבבים ומשווקים
שיבאס אקסטרה. מערבבים ומשווקים


הסביבה התחרותית
שוק הוויסקי בישראל נמצא במגמת צמיחה בשנים האחרונות. אחת הסיבות לכך היא הירידה בגילם של הצרכנים: אם בעבר וויסקי נחשב ל“משקה של מבוגרים“, הרי שכיום מתחילה צריכתו בגילאי ה-30, ולעתים אף בגילאים צעירים יותר.
עד לשנים האחרונות, נשלט השוק על ידי שני מותגים, ששניהם שיחקו בסגמנט הסופר-פרימיום. בעקבות הצמיחה המהירה בקטגוריה, נכנסו לשוק מותגים נוספים, חלקם בסגמנט הפרימיום וחלקם בסגמנט הסופר-פרימיום.
במהלך 2013, ירד שיעור המס המוטל על וויסקי, מה שהפך את מחירו לתחרותי יותר ואת המשקה לנגיש יותר, בעיקר בקטגוריית הסופר-פרימיום ומעלה.


האתגרים השיווקיים
האתגר של חטיבת Wine & Spirits בטמפו בשנת 2015 היה לשמר את מעמדו וחדשנותו של שיבאס ריגאל, למצבו כמוביל בקטגוריית הוויסקי פרימיום – ולפתח את קטגוריית הסופר-פרימיום ומעלה.


הפתרונות היצירתיים
כדי לשמר את המיצוב החדשני והמוביל, ערך המותג בשנה החולפת מגוון פעילויות במספר ערוצים, ובהם השקה של מוצר חדש – שיבאס ריגאל אקסטרה, השתתפות בתחרות בינלאומית לסטארט-אפים חברתיים והעמקת הפעילות בעולם הקוקטיילים הצומח.
השקת שיבאס ריגאל אקסטרה – לראשונה זה שבע שנים, נוסף וויסקי חדש למשפחה של המותג האיקוני שיבאס ריגאל – שיבאס ריגאל אקסטרה.
הסוד של שיבאס ריגאל אקסטרה נובע משימוש בסוגי וויסקי שיושנו בחביות נבחרות ביחד עם מבחר מצומצם של מאלטים נדירים; המאלטים הנדירים נבחרו בקפידה מתוך מספר מצומצם של מזקקות הידועות בארומות הייחודיות והעמוקות שלהן. שיבאס ריגאל אקסטרה לוקח את בית שיבאס המפורסם והמעוטר בפרסים לרמה חדשה לחלוטין של איכות, והוא ממוקם בתוך רמת הסופר-פרימיום, בין שיבאס 12 לשיבאס 18.
השקת שיבאס ריגאל אקסטרה בישראל לוותה בתחילת מאי בקמפיין דיגיטל באינטרנט ובמובייל, שיצר באז בקרב אוהבי הוויסקי ועורר שיחה בעמוד הפייסבוק של שיבאס.

המהלך לווה גם בהקמה של כ-10 חנויות דגל של שיבאס אקסטרה בתוך חנויות יין ואלכוהול מובילות בפורמט של חנות-בתוך-חנות. בחנויות אלה, שהוקמו במיצוב ובניראות סופר-פרימיום, התקיימו הטעמות שבועיות ייחודיות. בנוסף, הוצבו סטנדים של שיבאס ריגאל אקסטרה והתקיימו הטעמות בעשרות חנויות נוספות.

The Venture – The Venture היא תחרות בינלאומית שנתית של שיבאס ריגאל, שבה המותג מחפש אחר סטארט-אפ חברתי; 16 הפיינליסטים הסופיים בתחרות מתמודדים על השקעה של מיליון דולר מטעם שיבאס. תחרות זו יצאה השנה לדרך, בפעם הראשונה, גם בישראל, כאשר הציפיות מישראל כ“אומת הסטארט-אפ“ הינן גבוהות במיוחד.
התחרות מתקיימת לאור החשיבות הרבה שמייחסים בשיבאס ריגאל לתרומה לסביבה ולקהילה. התקווה היא כי הזוכה הישראלי שייבחר בתחילת 2016, יזכה גם בתחרות הבינלאומית.
עולם הקוקטיילים – כחלק מהפנייה לקהל המקצועי, המשיך השנה המותג – זו השנה השנייה ברציפות – בתחרות הקוקטיילים הבינלאומית של שיבאס תחת השם “שיבאס מאסטרס“.

בשלב המוקדם של התחרות, התחרו שמונה ברמנים ישראלים, שנדרשו להכין ארבעה קוקטיילים שונים מתקופות הזוהר של הקוקטיילים לאורך השנים: התקופה הקלאסית (1920-1880) – תקופת הולדתו של המותג שיבאס ריגאל; תקופת הפריחה שאחרי מלחמת העולם השנייה (1965-1945) – שבמהלכה הושק שיבאס ריגאל 12; שנות הדיסקו (1990-1975) – שבמהלכן המותג הפך להיות אייקון עולמי – והעידן הנוכחי.
הזוכה מישראל נשלח להתמודד בגמר הבינלאומי של התחרות שנערך בניו יורק, שם התחרה מול ברמנים ממדינות מכל העולם. הברמנים שהשתתפו בתחרות העולמית נמדדו על פי קריטריונים שונים, כמו למשל הידע שיש להם במורשת הקוקטיילים של כל תקופה, היצירתיות בהכנת הקוקטייל – ויכולתם להציג את הסיפור שמאחורי גישתם לחיים בכלל ולקוקטיילים בפרט.




ולסיום, כמה דברים שלא ידעת על
 שיבאס ריגאל
  • שיבאס ריגאל הוא הבלנד הסקוטי היחיד, שדרגת הבסיס שלו היא 12 שנה.
  • ה“לב“ של שיבאס ריגאל הוא הסינגל מאלט Strathisla, המיוצר במזקקה הוותיקה ביותר בהיילנדס בסקוטלנד, שפועלת משנת 1786.
  • קולין סקוט הוא המאסטר בלנדר הראשי של שיבאס, דור שלישי ליוצרי וויסקי ומאסטר בלנדרים, בעל ותק של יותר מ-40 שנים בתעשיית הוויסקי הסקוטית וניסיון של 30 שנים כמאסטר בלנדר הראשי של שיבאס.
  • שיבאס ריגאל הינו ממותגי הוויסקי פרימיום הנמכרים ביותר בעולם; כ-45 מיליון ליטר ממנו נמכרים מדי שנה. כ-30 מנות של שיבאס ריגאל נמזגות בעולם מדי שנייה.


אבני דרך בחייו של שיבאס ריגאל:
1801 - ג‘יימס וג‘ון שיבאס פותחים את המעדנייה שלהם בסקוטלנד ומתחילים לערבב וויסקי.
1843 - האחים שיבאס הופכים לספקי הוויסקי של מלכת בריטניה.
1909 - האחים שיבאס משיקים את מותג הוויסקי האולטרה-פרימיום הראשון מסוגו – שיבאס ריגאל 25.
1997 - קולין סקוט יוצר את שיבאס ריגאל 18 “חתימת הזהב“.
2002 - חברת פרנו ריקארד רוכשת את המותג.
2011 - טמפו מתחילה לשווק את שיבאס ריגאל בישראל.
2014 - השקת שיבאס ריגאל 25 בישראל והשקה מחודשת לשיבאס 18.
2015 - השקת שיבאס ריגאל אקסטרה בישראל.





לחזרה לרשימת סיפורי המותגים