העיקר הבריאות


לאחר שמיצבה את עצמה כספק שירותים רפואיים מהשורה הראשונה בישראל וכנותן השירות הטוב ביותר בתחום, משתמשת אסותא בנכסיות המותג שלה לשיתופי פעולה עם צדדים שלישיים


פורסם: 15.11.2015 18:00



רשת בתי החולים והמכונים הרפואיים, אסותא, נמצאת כיום בבעלות מכבי שירותי בריאות. ואולם ראשיתו של המותג בקואופרטיב של רופאים מגרמניה, יוצאי העלייה החמישית, שהחליטו להקים בשנת 1935 בית חולים פרטי בשם “אסותא“.
בית החולים נוהל כשותפות של 30 הרופאים המייסדים, שהשקיעו במיזם כ-40 אלף לירות. כאשר נפתח בית החולים הוא חולל מהפכה במערכת הרפואית, משום שאיפשר למטופליו – כבר לפני כ-80 שנים – לבחור בעצמם את הרופאים המטפלים.
בשנת 1986 רכשה חברת כלל את בית החולים – והפעילה אותו במשך 15 שנים.
השנה חוגגת אסותא 80 שנה להיווסדה.


התפתחות המותג
בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת, הבינה קופת החולים מכבי כי אם ברצונה להפוך לשחקן משמעותי בשוק הבריאות, עליה להקים מערכת אשפוזית בבעלותה. במקום להתחיל מאפס, מכבי החליטה לרכוש את בית החולים רמת מרפא, ובשנת 1995 היא רכשה גם את בית החולים אסותא מחברת כלל.
בשנים שלאחר הרכישות פעלו שני בתי החולים – רמת מרפא ואסותא – תחת שני מותגים שונים.
ואולם, בתחילת שנות ה-2000, החלה החברה בתהליך של איחוד בין שני המותגים תחת המותג אסותא. במקביל יצאה החברה למסע של רכישות, של הרחבת מתקנים קיימים ושל בניית מתקנים חדשים – ולמעשה הוקמה רשת חדשה של בתי חולים תחת המותג אסותא.
בשנת 2009 נפתח מתקן הדגל של החברה – בית החולים של אסותא ברמת החייל בתל אביב. בית החולים החדש תרם מאוד למיצוב אסותא כמוסד רפואי שבו אפשר (ואף כדאי) לעבור כל פרוצדורה רפואית – החל מהקלה ביותר ועד לניתוחי מוח וניתוח לב פתוח.
עם השקת אסותא ברמת החייל, עלה לאוויר קמפיין תחת הסיסמא “אסותא. סטנדרט של בריאות“. הקונספט השיווקי-פרסומי נועד לתאר את המצב הקיים, שבו כל השירותים שהם למעשה פריבילגיה בכל בית חולים אחר – חדרים פרטיים, בחירת רופאים, תורים קצרים וטכנולוגיה מתקדמת זמינה – ניתנים באסותא כ“סטנדרט“.

אסותא. מרכזיים רפואיים מתקדמים
אסותא. מרכזיים רפואיים מתקדמים

שפת ה“סטנדרט“ לא נותרה רק כמיצוב שיווקי-פרסומי –
ערך זה הוטמע בכל הפעילות הרפואית, הסיעודית והאדמיניסטרטיבית של אסותא, מתוך שאיפה לקבוע בכל פעם מחדש את הסטנדרט, שלפיו מתנהל ענף הרפואה בישראל.
בהתאם הקימה אסותא אגף שירות, שבו נקבעים סטנדרטים שירותיים מחייבים, כשהדגש הוא על הענקת חוויית בריאות אחרת, ההופכת למושא חיקוי בכל מערכת הבריאות. בין השירותים נכללים שירותי הסעה למטופלים, מעקב וניטור אחר משוחררים, יחידה לאבחון ובירור מהיר, מרכז החלמה ופעילות לפי SLA (Service Level Agreement) בכל השירותים.
בנוסף, הכניסה אסותא לבית החולים טכנולוגיות מתקדמות, ובכלל זאת הקמת מכון אונקולוגי שהותקן בו המכשור המתקדם בארץ, רובוטיקה ניתוחית ומכשירי דימות דיגיטליים.


האתגר השיווקי
הנכס החשוב ביותר של כל מוסד רפואי הוא האמינות שלו בקרב הצרכנים. לפיכך, בניגוד למותגים אחרים שיכולים להשקיע סכומי כסף גדולים בפרסום, מוסד רפואי המרבה לפרסם, עלול להיתפס כ“לא אמין“ בקרב צרכנים; כלומר, ככזה המנסה לכסות על מגרעותיו בעזרת פרסום יקר.
לכן, האתגר שעמד בפני אסותא היה למצוא את הדרך הנכונה לתקשר ואף להעצים את חוזקו של המותג, שנבנה במהלך השנים האחרונות – מבלי לפגוע באמינותו בקרב הצרכנים.



הפתרונות היצירתיים
אחד הפתרונות שנמצאו באסותא לאתגר השיווקי, היה לתקשר את כוחו של המותג באמצעות שיתופי פעולה עם צדדים שלישיים, שיסתמכו על המותג אסותא בפרסומים שלהם – וזאת מבלי לפרסם באופן ישיר.
כך, למשל, יצרה אסותא שיתוף פעולה עם חברת הביטוח הראל, להשקת פוליסה תחת השם “בירור מהיר“. לקוחות המבוטחים במסגרת הפוליסה, מקבלים בעת הצורך את שירות הבירור המהיר של אסותא, המאפשר לעבור את כל תהליכי האבחון הנדרשים בתוך 72 שעות.
שיתוף פעולה נוסף שנוצר הוא עם חברת הביטוח הפניקס, שבמסגרתו מוצעת פוליסה בתחום האונקולוגיה, המאפשרת למבוטחים לנהל את כל “תיק המחלה“ שלהם במקום אחד.

שתי חברות הביטוח משתמשות במותג אסותא ובכוח שלו, בכדי לקדם את הפוליסות שהן מציעות.
כמו כן השיקה אסותא שיתוף פעולה עם סוכנים, המתמחים בתחום תיירות המרפא ברוסיה, המאפשר להם להשתמש במותג אסותא כ“תו תקן“ לשירותים שהם מציעים. במסגרת שיתוף הפעולה, ממותגות ברחבי רוסיה סוכנויות נסיעות המתמחות בשיווק חבילות מרפא תחת המותג אסותא.


חדשנות מוצרית
כדי לעודד את הצרכנים לבחור בה בכל פעם שהם נזקקים לאבחון או לפרוצדורה רפואית, השיקה אסותא שורה של מוצרי ערך מוסף, המקלים על החולה בהתמודדותו עם המערכת הרפואית הסבוכה:
מרכז המומחים של אסותא. במרבית המקרים, אדם שנזקק לאבחון או לטיפול רפואי מחפש קודם כל רופא מומחה. אבל איך מוצאים רופא מומחה?
כדי לספק מענה לצורך זה, השיקה אסותא את מרכז המומחים: שירות שנועד להתאים ללקוח את הרופא המתאים מבין מאגר הרופאים המומחים, העובדים עם בית החולים.
מעבר לחשיבות השירות עבור המטופלים, המטרה של אסותא היא ליצור לעצמה מאגר לקוחות נאמן שיפנה אליה ברגעים, שבהם הוא נזקק לבדיקות או לטיפול רפואי.

היחידה לבירור מהיר. תהליך האבחון של מחלות קשות עלול להיות ארוך ומתיש עבור החולים, ולעתים הוא עלול גם להימשך על פני מספר שבועות או חודשים. כדי לתת פתרון לבעיה זו, השיקה אסותא מוצר שירותי, המאפשר למטופלים לסיים את כל תהליכי האבחון שלהם בתוך 72 שעות.
ניהול מקרים. מטופלים מתקשים למצוא את ידיהם ורגליהם בסבך המומחים הרפואיים השונים. יתרה מזאת, בחלק מהמקרים הם נדרשים להתמודד מול מספר רב של רופאים, ומוצאים עצמם, פעמים רבות, אבודים.
כדי לתת מענה לבעיה זו, השיקה אסותא שירות של ניהול מקרים. במסגרת השירות, מקבל המטופל איש קשר אחד באסותא – והוא דואג לנהל עבורו את תיק המחלה מול שלל הפרוצדורות והמומחים השונים.

Doc Advisor. ביקורות על מוצרים או שירותים נהפכו בשנים האחרונות לנדבך חשוב בהחלטות הרכישה של צרכנים. בהתאם למגמה זו, החלה אסותא לבקש מכל מטופל שעובר בבית החולים לענות על שאלון שביעות רצון מהרופא המטפל, המדרג ארבעה פרמטרים שונים: מקצועיות, אדיבות, זמינות ומחיר.
הנתונים נאספים למאגר ומוצגים בצורה שקופה ומקוונת למטופלים, שיכולים לראות במקום אחד את כל דירוגי הרופאים ולבחור את זה שקיבל את ההמלצות הגבוהות ביותר בפרמטרים החשובים להם.



ולסיום, כמה דברים שלא ידעת על
 אסותא
  • שם בית החולים ניתן על ידי המשורר שאול טשרניחובסקי – ומשמעותו בארמית: בריאות.
  • אסותא הוא בית החולים הכירורגי הגדול בישראל – מבצע יותר מ-100 אלף ניתוחים בשנה; באסותא פועלת יחידת הפריה חוץ-גופית מהגדולות בעולם.
  • כל מבוטחי קופות החולים בישראל, שבבעלותם ביטוח משלים או ביטוח בריאות פרטי, יכולים לקבל שירות באסותא.
  • כדי לייצר הרגשה ביתית עבור המטופלים, לוגו המותג אינו מופיע על המצעים ועל השמיכות בחדרי האשפוז.

אבני דרך בחייו של אסותא:
1935 - בית החולים אסותא מוקם ברחוב ז‘בוטינסקי בתל אביב.
1994 - אסותא נרכשת על ידי קופת חולים מכבי.
2005 - המותג מרחיב את פריסתו בכל רחבי הארץ.
2009 - נחנך בית החולים אסותא ברמת החייל.
2014 - נפתח בית הספר למקצוענות של אסותא.
2015 - אסותא יוצאת בשיתוף פעולה עם חברות ביטוח וממתגת ברוסיה סוכנויות נסיעות לשיווק חבילות מרפא.
2017 - צפי לפתיחת בית החולים הציבורי באשדוד.





לחזרה לרשימת סיפורי המותגים